Brug af træningsbælter

I vægtløftning træner man øvelser som front-squat, back-squat, dødløft og military press meget ofte. Det er alle øvelser, som burde være i et hvert træningsprogram – og som styrker hele kroppen. Front- og back-squat træner hovedsageligt forlåret, baglåret, ballerne og lænden – men det træner også mavemusklerne. Det samme gør sig gældende ved dødløft.

Når man træner øvelser som squat og dødløft, er det vigtigt at holde spændet i mave og lænd, da du ellers ‘falder sammen’. Hvis du mister spændet i mave og lænd, så er det stort set umuligt at udføre øvelsen. Her kan et træningsbælte hjælpe dig, for det kan være med til, at du spænder ordentligt op i kroppen. Det er meningen, at du skal presse imod træningsbæltet med mavemusklerne – for således at stramme op i mave og lænd.

Et træningsbælte skal sidde rundt om de nederste mavemuskler – altså forholdsvist lavt. Det skal dog, naturligvis, ikke sidde så lavt, at det kommer i klemme i hugstillinger. Hvis du formår at spænde rigtigt imod træningsbæltet, så er forudsætningerne for et godt løft bedre.

Typer af træningsbælter

Der findes både træningsbælter til vægtløftning og træningsbælter til styrkeløft. Træningsbælter til vægtløftning er som regel lavet af læder, og de er ofte smallere end træningsbælter til styrkeløft. Grunden til at de er smallere, er fordi de helst skal fylde mindre – således at de ikke sidder i vejen, når vægtløfteren skal i hugstillinger. Et vægtløftningsbælte koster normalt 2-300 kroner – og holder i mange, mange år.

Skal man bruge bælte?

Nej, det skal man naturligvis ikke. Som udgangspunkt skal du ikke bruge et bælte, hvis du ikke føler, at du har noget problem med at spænde ordentligt op uden et træningsbælte. Der findes mange vægtløftere der bruger bælte – men der findes mindst lige så mange, der ikke har brug for et bælte. Hvorvidt du har behov for det eller ej, er en smagssag.