Immunforsvaret og træning

Der er generelt et opfattelse i befolkningen, om at motion styrker ens immunforsvar, men samtidig har der været undersøgelser, der viser at personer der er veltrænede oftere rammes af infektioner i luftvejene end ikke trænede personer.

Det giver lidt stof til eftertanke, men der en god forklaring på dette, og den kommer vi ind på nu. Fysisk træning påvirker immunforsvaret, og der visse ting man skal være opmærksom på i den sammenhæng. Immunforsvaret er som sagt kroppens forsvar mod fremmed ting, der har fundet vej ind i kroppen, det er bl.a. vira og bakterier.

Det er især personer som dyrker udholdenhedsidræt, f.eks. cykling, løb og lignende, som bliver ramt i hårde træningsperioder. Flere undersøgelser blandt udholdenhedsatleter har derfor ikke overraskende vist, at risikoen for at få en infektion i de øvre luftveje stiger i perioder med hård træning.

Hvad er forklaringen?

Forskere har lavet en sammenligning af immunforsvarets funktion i hvile hos veltrænede og hos utrænede, og der blev ikke påvist nogen forskelle mellem de to gruppers immunforsvar. Forklaringen skal findes i den teori som forskere kalder ”det åbne vindue”. Teorien om “det åbne vindue” bygger på, at der umiddelbart efter et hårdt fysisk arbejde sker en svækkelse af immunforsvarets funktion, risikoen får at blive smittet med vira og bakterier er større. Denne periode med nedsat immunforsvar kan vare mellem 3 timer og 3 dage afhængigt af hvilke dele af immunforsvaret man kigger på.

Hvad kan man selv gøre?

Efter et endt træningspas skal man være opmærksom på hvad man laver. Dvs. sørge for at man ikke fryser, sulter, tørster osv. Bl.a. er det vigtigt at få genopfyldt sine depoter inden en halv time efter endt træning. Da det kan være problematisk at tage mad med i træningscenteret, så kan det være en god ide at benytte en shake med weight gainer, som består af ca. 33 % protein og 60 % kulhydrater, 3-5 % fedt, mens det resterende er salte og næringsstoffer. Weight gainer skal bare blandes med vand og rystes og så er det klar til indtagelse. Læs mere om weight gainer her.

Desuden øges risikoen for infektion, hvis man lever et stresset liv, hvis man ikke får dækket sit behov for både søvn og hvile.

I forhold til immunforsvarets funktion så er folk, der er moderat trænede ikke så udsatte, og deres immunforsvar synes at være stærkere end både veltrænede og ikke trænede. Med råd fra denne artikel i baghånden skal man dog ikke være nervøs, hvis man vælger at begynde at træne ”hårdt”.