E-Marketing er vejen frem

Idag har de fleste butikker en plads på nettet med deres webshop – men ikke alle marketings kanaler er udnyttet.

Hvor vigtigt er det at kunne tale direkte til en kunde når man ønsker at sælge en vare ?
De fleste vil nok sige at det rent faktisk er temmeligt essensielt og alle der står fysisk i en butik vil også fortælle dig hvordan de har vendt en ” måske ” til et ” køber meget “.
Men hvordan taler man så direkte til en kunde online ?

Email Marketing – en svær disciplin men potentielt dit vigtigste redskab.

Det handler om at nå dit publikum igennem de emails de har givet jer tilladelse til at sende til – det kalder vi Email Markedsføring
Det er ofte kunder som gerne vil vide hvornår de nyeste vare kommer eller som ønsker information om din virksomhed.
Eksempler kunne være en webshop der sælger legetøj og som har kunder der gerne vil have informationer om når der er nye varer eller tilbud. De kunder er interesseret i dit budskab og er derfor mere købelystne. De har aktivt givet dig besked derom og er ofte folk der har handlet hos dig før. Og hvad er mere fantastisk end kunder der kommer igen og igen ?

Så må jeg spørge – har du email adresserne på dine kunder ?
Faktisk har de fleste det, men bruger dem faktisk ikke til noget.

Jeg har fuld forståelse for, at det kan være meget svært at gennemskue lovgivningen og de tekniske aspekter, men har du egentlig tænkt på om det ville give en effekt at skrive til dine kunder direkte ?
For ikke at blive for teknisk, hverken lovgivningsmæssigt eller på teknikken bag – lad os nu antage at vi har alle de ting på plads:

En direkte kommunikation til dine brugere baseret på deres adfærd kan nemt blive dit vigtigste markedsførings redskab.
Et eksempel:

En webshop der solgte tøj online søgte at skabe mersalg.  I deres webshop havde de gemt en tilmelding til deres nyhedsbrev et sted ingen så og i deres salgsprocess spurgte de om de måtte kontakte dem senere hvis der kom nye varer inden for det område som kunden havde købt i.
De brugte deres eget domæne til at sende til dem som havde tilmeldt sig nyhedsbrevet og glemte alt om dem som sagde ja tak til modtage en mail om nye vare baseret på deres tidligere køb.

Hvad er så problemet ?
Jo for det første søgte de ikke aktivt at tilbyde deres besøgende at komme på deres nyhedsbrev og dermed havde de meget få tilmeldelser.
Og så den store brøler – de brugte ikke de kunder som i købs øjeblikket sagde ja tak – for man har da ikke brug for at kontakte tilfredse kunder med et godt tilbud vel ?
Desværre var der også en teknisk brøler – ved at bruge eget domæne som ikke var korrekt konfigureret, så anså hotmail og google faktisk deres mails som spam.

Løsningen var heldigvis simpel – vi redesignede en lille smule på deres webshop, så en lækker tilmeldings box nu var helt fremme og fortælle besøgende at de nu kunne få eksklusive gode tilbud direkte i deres indboks før alle andre så tilbuddet. Det gav et ordenligt hop i tilmeldinger og på få måneder havde de mange tusinde som aktivt sagde ja tak.
Da den tekniske del af problemet så var løst, så oplevede de faktisk at 30% af alle modtagere åbnede deres email og sikrede dem et godt og sikkert mersalg.

Kunne du forestille dig hvis du havde 5000 der faktisk gerne ville høre hvad du havde at sige, og  hver gang du skrev, så kom der ca 1000 besøgende ind for at se dit gode tilbud eller din nye vare ?
For den kunde blev denne nye markedsføringskanal pludseligt en vigtig del af bundenlinjen og skabte vækst i en tid hvor det ikke kommer nemt.

Det handler om at se muligheder og hvis dit markedsføringsmatrix ikke er fuldt udnyttet så er der faktisk indkomst du går glip af – aldrig undervurder muligheden for at tale direkte til kunder som har fortalt dig at de er interesseret i hvad du har på hylderne.

OBS: det er vigtigt ikke at springe direkte ud i denne form for markedsføring uden rådgivning. Loven er striks og træder man ved siden af, kan det koste dyrt.
Det er heldigvis sådan at vi er mange der ved hvad man må, og med en smule rådgivning så ved du også hurtigt hvad du må i forhold til din situation. Vi hjælper dig gerne med at forstå mulighederne, sikre at du teknisk og lovgivningsmæssigt er på sikker grund og viser dig hvordan du kommer godt og sikkert igang.

Spiked Sheep APS er et digitalt reklame bureau – men vi er faktisk mere end det. Vi er blandt Danmarks dygtigste inden for online markedsføring med mere end 25 års samlet erfaring.
Kunne du tænke dig at komme igang med email markedsføring til din virksomhed eller butik, så tager vi gerne telefonen og fortæller dig hvordan vi kan gribe det an. Og bare rolig, kommer du på besøg så sikre vi også at kaffen er varm!