Share og Like-knapperne

Har du din egen lille webshop, så har du bestemt læst en hel del om betydningen af at markedsføre din webshop på Facebook og lignende. Vi kan nok hurtigt være enige om, at Facebooks markedsdominans er vigtigst, så har du ikke uanede mængder af tid, så er det logisk nok at skyde det meste af sin reklamering af på Facebook. Alle online butikker bør som minimum have en Facebook page, hvor besøgende kan finde info om virksomheden, og hvor du kan slå nyheder eller tilbud op for interesserede og forhåbenligt generere mere salg i din webshop.

Synes godt om vs. Del
De 2 knapper er de vigtigste for dig, for med dem kommer dit budskab ud til flere interesserede. Når en person liker eller sharer dit link, så vises det på vedkommendes Timeline og er synlig for deres venner, og på den måde kan dit budskab spredes til potentielle kunder som ringe i vandet. Men hvilken knap skal du bruge?
Svaret er, at du må prøve dig frem!
Trykker en besøgende på share ud for et produkt, din hjemmeside eller en statusopdatering, så kommer der en boks frem, og personen får nu mulighed for at skrive lidt om, hvorfor han deler netop dette link eller denne statusopdatering. Som eksempel kan du se dette tilbud på iPhone covers, som vi lancerede op til J-dag. Det fik en del shares, da vores fans gerne ville skrive lidt om, hvad det var, de delte, fx at folk måtte være hurtige og benytte sig af tilbuddet, mens det var der.
Når en person trykker på like ud for enten din hjemmeside, et produkt eller en statusopdatering, så vises det på deres tidslinje og vedkommendes venners nyhedsfeed. Desuden så gemmes der på personens tidslinje en liste over de sider, som vedkommende har liket.
Det er derfor klart nemmest at like noget, og man vil formentlig se, at en statusopdatering typisk har mange flere likes end shares. Og hvis en person liker din Facebook page, så optræder dine statusopdateringer i vedkommendes nyhedsfeed fremover og skaber mere salg!

Knapper på din butik.
Uanset om du har en blog, en shop eller noget helt andet, så er det ekstremt vigtigt, at du giver dine besøgende mulighed for at dele, hvad de køber. På den måde kan du skabe nye kunder og trafik til din hjemmeside. Jeg driver fx en lille webshop, der sælger covers til iPhone, og allerede fra forsiden kan folk like min butik og dermed se, hvad jeg skriver fra min Facebook page.
Ved hvert produkt er der desuden også en like-knap, så mine besøgende kan dele, hvad de ser, med deres venner. Se fx beskyttelsesfilm til iPhone 4 – her kan mine kunder trykke like og deler nu mit produkt med deres venner. Og de forlader ikke en gang webshoppen for at gøre det.

Konklusion
Du skal prøve dig frem for at finde ud af, hvad der virker bedst for din hjemmeside. Som udgangspunkt vil jeg anbefale at vælge share på dine artikler og like på din shop og dine produkter.
Værsgo at skabe salg!

 

Shares og likes hjælper ikke de udsatte i verden. Læs omkring velgørenhed og hvordan du kan hjælpe via frivilligt arbejde og genbrug hos Folke Kirkens Nødhjælp